Ciljni raziskovalni program »Zagotovimo.si hrano za jutri«
Naslov projekta: Analiza pridelave in trženja proizvodov shem kakovosti
Nosilec: Univerza v Novem mestu, Fakulteta za ekonomijo in informatiko
Partnerji:
Inštitut za nutricionistiko
Gospodarska zbornica Slovenije-Zbornica kmetijskih in živilskih podjetij
Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta
Celotna vrednost projekta: 100.000,00 EUR
Podatki o financiranju:
Projekt št. V4-2008 sofinancira Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna in sofinancer Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.
Začetek: 1. 11. 2020
Konec: 31. 10. 2022
Vodja projekta: Karmen Erjavec
Opis projekta:
Eden strateških ciljev razvoja slovenskega kmetijstva je zagotavljanje prehranske varnosti s stabilno pridelavo varne, kakovostne in potrošniku dostopne hrane. Potrošnikom, ki so postali bolj ozaveščeni in izobraženi na področju hrane, so vse bolj pomembni geografski, okoljski etični idr. vidiki pridelave hrane. Da bi potrošniki lahko prepoznali in kupili živila s posebnimi lastnostmi oziroma značilnostmi, so bile vzpostavljene evropske in nacionalne sheme kakovosti z znaki, kot so: EKO, IK, ZGO, ZOP, ZTP, VK.
Vse bolj pereč problem na področju shem kakovosti v Sloveniji predstavlja razmeroma veliko število in slaba preglednost shem kakovosti. Doslej še ni bila opravljena celovita študija, ki bi primerjala potrošnikovo percepcijo in obnašanje glede živil iz različnih shem kakovosti in s tem ponudila osnovo za oblikovanje celovitih in segmentiranih usmeritev za strategijo trženja shem kakovosti. Iz tega izhaja drugi ključni problem, ki je povezan z nepoznavanjem učinka promocijskih kampanj živil iz shem kakovosti. Tretji ključen problem izhaja iz šibkega razvoja načinov povezovanja in uspešnost organiziranja agroživilskih verig v Sloveniji ter vključevanja dobaviteljev v skupine.
Pričujoči raziskovalni projekt prvič v slovenskem prostoru v konsistentno celoto vključuje analizo (a) potrošnikovega poznavanja, pričakovanj in obnašanja pri nakupu živil z oznakami shem kakovosti, (b) vpliv promocij na prodajo živil shem kakovosti, (c) odnos proizvajalcev do proizvodov sheme kakovosti in vzroke za šibko vključevanje v skupine ter (d) potenciale povezovanja ponudnikov v verige vrednosti shem kakovosti, s čimer zagotavlja manjkajoče informacije na področju shem kakovosti.
Projekt je zasnovan in se bo izvajal na način, da so vanj optimalno vključene tako raziskovalno-izobraževalne organizacije kot tudi predstavniki gospodarstva oziroma uporabniki znanja. Tako projekt sestavljajo raziskovalne organizacije na področju ekonomije, kmetijstva in živilstva na eni strani in stanovske organizacije na področju kmetijstva (KGZS in ZZS) ter agroživilstva (GZS-ZKŽP), ki bodo zagotavljale dolgoročno sodelovanje in implementacijo rezultatov v prakso. Na ta način projekt zagotavlja ne le vključitve njihovih kompetenc in izkušenj v projektne aktivnosti, temveč daje tudi podlago za implementacijo rezultatov tudi po zaključku projekta.
Cilji:
- raziskati obnašanje potrošnikov pri nakupu živilskih proizvodov iz shem kakovosti (EKO, IK, ZGO, ZOP, ZTP, VK), pri tem posebej raziskati ozaveščenost potrošnikov in njihovo vedenje pri odločitvi za nakup EKO in IK živilskih proizvodov,
- raziskati obnašanje, cilje, pričakovanja in vizije dobaviteljev surovin, proizvajalcev živilskih proizvodov in trgovine glede shem kakovosti (EKO, IK, ZGO, ZOP, ZTP, VK),
- ugotoviti potenciale povezovanja členov verige vrednosti shem kakovosti (EKO, IK, ZGO, ZOP, ZTP, VK),
- razviti koncept spremljanja prodaje IK in EKO proizvodov v trgovinah in ga poskusno implementirati.
Delovni sklopi projekta in opis njihove realizacije:
Delovni sklop 1:
V prvi fazi bomo uporabili tri različne pristope za pridobitev tako posplošujočih kot tudi poglobljenih informacij o nakupnem obnašanju (EKO, IK, ZGO, ZOP, ZTP, VK) in ozaveščenosti potrošnikov in njihovem obnašanju pri odločitvi za nakup EKO in IK živilskih proizvodov: (1) anketiranje na vzorcu slovenske populacije, (2) izvedba fokusnih skupin in (3) opazovanje z udeležbo s poglobljenimi intervjuji o nakupnem odločanju. Rezultat bo Študija obnašanja potrošnikov pri nakupu živilskih proizvodov iz sheme kakovosti, pričakovanj in obnašanja pri nakupu živil iz shem kakovosti.
Delovni sklop 2:
V drugi fazi bomo izvedli fokusne skupine s primarnimi proizvajalci glede na sheme kakovosti, da bi pridobili podatke o njihovem obnašanju, ciljih, pričakovanjih in vizijah, povezanih s shemami kakovosti. S predstavniki živilskopredelovalne industrije in trgovine bomo izvedli poglobljene intervjuje, da bi ugotovili obnašanje, cilje, pričakovanja in vizije živilskopredelovalne industrije in trgovcev živilskih proizvodov glede shem kakovosti in potenciale povezovanja ponudnikov v verige vrednosti shem kakovosti. Rezultat bo Študija stanja, ciljev, vrzeli, pričakovanj in vizije dobaviteljev surovin, proizvajalcev živilskih proizvodov in trgovine glede shem kakovosti.
Delovni sklop 3:
V tretji fazi bomo izvedli analizo prodaje s poskusno implementacijo in ovrednotenjem/primerjavo različnih pristopov spremljanja prodaje IK in EKO proizvodov. Primerjava kazalnikov bo podlaga za izbor ustreznih kazalnikov, ki jih bo MKGP lahko implementiralo za redno spremljanje prodaje živil v kakovostnih shemah. Rezultat bo Študija primera – prodaja izbranih živil shem kakovost IK/EKO.
Delovni sklop 4:
V četrti fazi bomo s sintezo pridobljenih podatkov oblikovali niz strokovnih podlag za podporo učinkovitemu upravljanju shem kakovosti kmetijskih in prehranskih proizvodov v prihodnje:
- Usmeritve za pripravo strateškega načrta promocije shem kakovosti in pripravo komunikacijskih načrtov sektorskih promocij;
- Usmeritve za vključevanje proizvajalcev v skupine proizvajalcev in rešitev za odpravo ovir pri vključevanju ter dodatna primerjalna analiza s primeri dobre prakse v tujini in Sloveniji;
- Usmeritve za učinkovitejšo proizvodnjo in trženje: povezovanje členov v verigi.
Končno poročilo projekta

